Lako je primetiti da se stvari menjaju. Naročito one obične.
Jednog dana samo nestane omiljeni čips ili puding, čokolada ili sapun, lekovi i kafa, uz objašnjenje prodavca da je nova marka i drugačija ambalaža samo uobičajena zamena za stari proizvod.
"Pa to vam je sve isto, samo je drugi proizvođač."
I izdaleka je očigledno da sadržaj, količina, kvalitet, ukus... nisu ni nalik starim proizvodima.
To govori da promene proizvoda ne rade ljudi koji ih koriste. Da su ih koristili znali bi da je "ni nalik".
Promene rade marketinški stručnjaci, ekonomisti, farmaceuti, tehnolozi... ali nikada ne uoče razliku, jer oni ne kupuju niti koriste te proizvode.
I mi se, povinujući tržišnim zakonima, navikavamo na promene.
U tome pomaže što su promene spore i periodične.
Naviknuti na promene navikli smo da se pravimo da ne primećujemo promene.
A ne menjaju se samo sadržaji rafova u prodavnicama. Menja se školski sistem i sadržaj udžbenika. Menja se odnos prema autoritetu. Menja se kalorijska vrednost gasa. Menja se cena struje. Menja se kvalitet goriva. Menja se i državna granica i društveno uređenje. Menja se smer državne politike. Menja se zdravstveni i penzioni sistem. Menja se vlasništvo nad državom. Struktura stanovništva. Religija. Kultura. Nacija.
Stoti put gutamo staro objašnjenje:
"Pa to vam je sve isto, samo je drugi proizvođač."
ili će promene prolaziti pored ne okrznuvši nas?
Da li ćemo to i dalje biti mi, ili neki novi proizvod?
"Pa to vam je sve isto, samo je drugi proizvođač."