"Stvari su ono sto jesu samoniklo... sve je prirodno... sve je u kretanju kao da postoji Istinski Gospod koji ih pokrece - ali ako potrazimo dokaz za ovog gospoda ne uspevamo da nadjemo ni jedan."
(Kuo Hsijang)
- Bez poznanja tame (telesnog znanja) ne moze postojati znanje svetlosti (gnoza). Dva znanja nisu samo komplementarna: naprotiv, identicna su, poput iste note odsvirane u razlicitim oktavama. Tonovi koji su u sukobu mogu da cine harmoniju ("haos je suma svih poredaka").
Maskirani, ritualizovani, realizovani kao umetnost, termini preuzimaju svoju tamnu lepotu, svoju "Crnu Svetlost".
Umesto ubistvo kazite lov; umesto rat recite buntovnistvo, ne revolucije klasa i moci, nego vecnog buntovnika, mracnog koji otkriva svetlost. Umesto pohlepa recite zudnja, nesavladiva zelja, luda ljubav. A onda umesto gladi, sto je neka vrsta sakacenja, govorite o celosti, obilju, velikodusnosti sopstva koje se spiralno krece prema spolja, prema Drugom.
Bez ovog plesa maski nista nece biti stvoreno. U najstarijoj mitologiji Eros je prvorodjeni Haosa. Eros, onaj divlji koji ukrocuje, predstavlja vrata kroz koja se umetnik vraca u Haos, jedno, i potom ponovo vraca, vraca se iznova noseci jedan od obrazaca lepote.
Umetnik, lovac, ratnik, onaj koji je strastan i uravnotezen, i pohlepan i nesebican do krajnjih granica.
Moramo se spasti od svih spasenja koja nas spasavaju od nas samih, od nase animalnosti koja je takodje i nasa anima, sama nasa zivotna sila, kao sto je i nas animus, nase samo-omocavanje, koje se cak moze ispoljiti kao bes i pohlepa.
Vavilon nam je rekao da je nase telo prljavo, sa obecanjem spasenja on nas je porobio. Divljina je raj, cak i sada.
Nijedna slobodna licnost nece umreti zbog tudjeg bogacenja.
Glad stupa u postojanje samo sa civilizacijom spasitelja, svestenika-kraljeva: zar nije Josif bio taj koji je ucio faraona da spekulise zitom i, indirektno, zivotima?
Nasuprot ovome, umetnik poseduje ples maski, totalnu radikalizaciju jezika, invenciju "Poetskog Terorizma", koji ce udariti, ne na ziva bica nego na maligne ideje, povaditi eksere iz poklopca na sanduku nasih zelja. Arhitektura gusenja i paralize bice dignuta u vazduh samo nasim potpunim slavljenjem svega -
cak i tame.
(Kuo Hsijang)
- Bez poznanja tame (telesnog znanja) ne moze postojati znanje svetlosti (gnoza). Dva znanja nisu samo komplementarna: naprotiv, identicna su, poput iste note odsvirane u razlicitim oktavama. Tonovi koji su u sukobu mogu da cine harmoniju ("haos je suma svih poredaka").
Maskirani, ritualizovani, realizovani kao umetnost, termini preuzimaju svoju tamnu lepotu, svoju "Crnu Svetlost".
Umesto ubistvo kazite lov; umesto rat recite buntovnistvo, ne revolucije klasa i moci, nego vecnog buntovnika, mracnog koji otkriva svetlost. Umesto pohlepa recite zudnja, nesavladiva zelja, luda ljubav. A onda umesto gladi, sto je neka vrsta sakacenja, govorite o celosti, obilju, velikodusnosti sopstva koje se spiralno krece prema spolja, prema Drugom.
Bez ovog plesa maski nista nece biti stvoreno. U najstarijoj mitologiji Eros je prvorodjeni Haosa. Eros, onaj divlji koji ukrocuje, predstavlja vrata kroz koja se umetnik vraca u Haos, jedno, i potom ponovo vraca, vraca se iznova noseci jedan od obrazaca lepote.
Umetnik, lovac, ratnik, onaj koji je strastan i uravnotezen, i pohlepan i nesebican do krajnjih granica.
Moramo se spasti od svih spasenja koja nas spasavaju od nas samih, od nase animalnosti koja je takodje i nasa anima, sama nasa zivotna sila, kao sto je i nas animus, nase samo-omocavanje, koje se cak moze ispoljiti kao bes i pohlepa.
Vavilon nam je rekao da je nase telo prljavo, sa obecanjem spasenja on nas je porobio. Divljina je raj, cak i sada.
Nijedna slobodna licnost nece umreti zbog tudjeg bogacenja.
Glad stupa u postojanje samo sa civilizacijom spasitelja, svestenika-kraljeva: zar nije Josif bio taj koji je ucio faraona da spekulise zitom i, indirektno, zivotima?
Nasuprot ovome, umetnik poseduje ples maski, totalnu radikalizaciju jezika, invenciju "Poetskog Terorizma", koji ce udariti, ne na ziva bica nego na maligne ideje, povaditi eksere iz poklopca na sanduku nasih zelja. Arhitektura gusenja i paralize bice dignuta u vazduh samo nasim potpunim slavljenjem svega -
cak i tame.
Tebe Hakime sve razumem, aliu onog tamo Hakima - baš ništa.
ОдговориИзбришиA nije da se ne trudim.
Napregla sam se, zabolela me glava.
I stalno ponovo pokušavam, ali bez rezultata...
To me izluđuje.
Kakav je to poetski terorizam?
Ma dosta mi je terorizma !
Poeziju i mene ostavite već jednom svi na miru.
Drustvo je zastranilo, zato sto su ljudi zaboravili.
ОдговориИзбришиNekada smo ziveli u skladu sa prirodom. Njeni zakoni su bili nasi.
Sada zivimo u gomili. Bezoblicnoj masi.
Rulja je logican produkt monoteizma.
Dok su ljudi verovali u mnoga bica i mnoge bogove, sebe su smatrali delom prirode, i trudili se da se u nju uklope zauzimajuci sto manje mesta, i praveci sto manje buke.
Monoteizam je ubedio ljude da oni nisu tek deo prirode, nego da su gospodari prirode.
Bogovi.
Odvojeni od jedinog pravog okruzenja - prirode, a tragicno nesposobni da njome vladaju, preplaseni i frustrirani se udruzuju u gomile, trudeci se da smisle cilj, razlog okupljanja, razlog postojanja.
Postojanja gomile. Rulje.
To radi danasnja inteligencija: smislja razloge grupisanja.
Opstajanje pojedinca van prirode ili van gomile nije moguce. Razlika je samo u vrsti straha prilikom pravljenja izbora.
Hakim Bej poziva pojedinca na razmisljanje. Nije cilj zakljuciti i odluciti, nego se setiti.
Lepo.
ОдговориИзбришиTakvo shvatanje mi je blisko. Sad znam da Hakim Bej živi i u meni. :)
Ali zašto "poetski terorizam" ?
Zar to nije nespojivo?
Šta je hteo da postigne sa tim nemogućim nazivom ?
Da bi se covek odvojio od prirode, potrebni su tabui.
ОдговориИзбришиStvaranje tabua stvara granicu izmedju dozvoljenog i nedozvoljenog.
Gde su granice tu je i zloupotreba.
Otvoreni otpor protiv sistema koji crta granice moze biti sprecen.
Zato treba delovati kao terorista.
Rusenje granica
Kao terorista, ali bez krvi, nežno kao pesma?
ОдговориИзбришиLepotom, maštom, ljubavlju - na putu povratka Prirodi?
Na putu ka oslobođenju?
Sad vidiš koliko boljoglavim?
To je suustina poetskog terorizma.
ОдговориИзбришиZivot moze biti poezija,
moze biti i teror.
Kada poezija nadvlada teror, ostaje cilj, samo se sredstvo menja.
Sredstvo postaje budjenje.
Ljubav.
Hakim poziva na budnu, svesnu ljubav.
O povratku sebi i Prirodi slično je govorio Žan Žak Ruso pre dva veka.
ОдговориИзбришиAko pogledaš gde smo sada stigli, izgleda da ga niko nije čuo.
Ljudi su gluvi, a i slepi za jednostavne istine.
A ni Hakim Bej nema kome da govori, niko ga neće čuti.
Osim tebe i - mene :)
Ali ja se ne računam, ja sam niko i ništa. :)
Cuo ga je Andrej Tarkovski.
ОдговориИзбришиDa.
ОдговориИзбришиTarkovski je čuo i upozoravao na zagađenje i duše i života i sveta..
I ceo život je tragao za produhovljenjem... za pročiščenjem...
Svaki čovek isto tako traga za nečim, kao za zakopanim blagom.
Lakše je ako je to stvar koja se može kupiti, steći...
Ali ako ako u tebi zjapi rupa i me možeš je ničim začepiti, ne znaš tačno šta je to i sve što nađeš nije dovoljno... onda si osuđen na doživotnu potragu, možda ćeš i otići sa ovoga sveta nezadovoljan.
Potraga sa sopstvenom dušom nema kraja.
A nekad tragaš za jednim, a nađeš nešto sasvim drugo.
Otkrio si, a ne znaš šta, sve dok ne shvatiš posledice tog otkrića godinama kasnije.
A onda se zapanjiš i uplašiš, kao Ajnštajn... kao Marija Kiri...kao žrtve radioaktivnog zračenja.
Odkada je čovek krenuo u potragu za znanjem, poluznanje je uvek bilo opasnije od neznanja i svako otkriće mnogi su platili životom.
Ali to ga nije moglo zaustaviti i neće.
Zbog "Stalkera" Tarkovski je ugrozio i žrtvovao i sebe i svoju ženu i neke iz svoje ekipe.
Zbog uverljivosti i lepote svoje umetnosti?
I uspeo je, zadivio je svet, ali...
Zanemario je da se u potrazi za dušom ne sme zaboravljati telo.
Duša bez tela ne može.
A telo bez duše može.
U njega se onda nastani zlo i za ljubav i dobrotu nema više mesta.
Ovakav naš svet je najbolji dokaz.
Još uvek se trudim da iz postavljene teme shvatim šta je Hakim Bej imao da kaže .
ОдговориИзбришиI još uvek bezuspešno.
Možda je zbog rogobatnog prevoda?
Ili sam ja gupa?
Ali i tako glupa usudiću se da kežem - filozof koji nije u stanju da svoju misao iznese kratko i jasno, bolje je da ne otvara usta.
Možda je toliko utonuo u tu svoju autonomnu egzistenciju da mu nije ni stalo.
U tom slučaju - kome je stalo?
Odoh.
I ne samo da sam glupa, površna sam i bezobrazna.
ОдговориИзбришиUmesto na šamlici, sedela sam na nekim jako debelim knjigama poznatih filozofa.
Ii moja glava, a i moja guzica crkavale su od dosade i zbunjenosti.
Pogađate kojim?
Ali mora mi se oprostiti.
Nisam filozof.
Kroz ovaj život samo letim i ne želim da ostavim nikakav trag za sobom.
Ja sam niko i ništa.
Treptaj.
Šaka zemlje.
Kad bi sve šake bile takve, ovo bi bila sveta zemlja.
ОдговориИзбришиIpak,
neko provede zivot u potrazi za jednom šakom ciste zemlje,
drugi cisteci zemlju koja mu je u amanet ostala.
Kada zavolis zemlju, i ona ce tebe.
Ovaj mudri Kuo Hsijang zaista misli da svako ko potraži dokaz za Istinskog Gospoda ne uspeva da nađe nijedan?
ОдговориИзбришиOpet ću biti bezobrazna, moram - svako ko traži još dokaza za postojanje Istinskog Gospoda mora biti da je ili slep ili priglup.
A svako kome novi dokazi nisu potrebni, može ga zamišljati na svoj način i nazvati imenom kojim želi.
Ali šta vredi, meni to ništa ne pomaže.
ОдговориИзбришиI nikada neću saznati ko, kako i zašto?
Kako ni iz čega može biti stvoreno sve ovo?
I šta je to prvo, taj početak, kako ga zamisliti?
Samo mi nemoj reći -"na početku beše reč"...
Bolje da idem da spavam.
Laku noć :)