петак, 14. новембар 2014.

Bice skoro propast sveta

Kada smo, tacno, prestali da budemo ljudi?
Kako smo prestali da budemo ljudi?
I najnejasnije od svega: Zasto smo prestali da budemo ljudi?

Bela zena, hoda sa stapom, obilazi tramvaje od Vuka uzbrdo; moli za deset dinara za hranu i lek... pominje bolesnu cerku.
Iz tramvaja najcesce izlazi bez dinara, retko sa deset, dvadeset metalnih dinara.

Astmaticar bez daha ulazi u cekaonicu; sestra mu nalazi mesto da sedne, nudi vodu, otvara prozor.
-Gospodine, da li Vam je bolje? Odmah ce Vas primiti doktor. Mozete li mi dati knjizicu?
Kratak pogled na knjizicu, i ravnodusnost na licu:
-Knjizica Ti nije overena, nisi platio doprinose a hoces lekove i to jos preko reda. Sacekaj red pa Ti sam pitaj lekara da li ce da Te primi, bas si danas nasao da dodjes kad je guzva pred vikend.

-Dobar dan, kontrola, Vasu kartu, gospodine, molim.
-Nemam para.
-Sta cu sa Tobom? Sigurno nemas ni dokumenata, je li? Ajde izadji sad na prvoj ili cu da Ti pisem kaznu i prijavu, pa Ti onda objasnjavaj komunalnoj.

-Uzmite ovaj, komsija, odlican je, i mi ga svi u kuci koristimo, evo dacu Vam mali popust.
-Nemam ja para za te skupe, trazim nesto jeftinije... a i datum je izgleda istekao?
-Nije istekao, nego Ti prvo nauci da citas, i ponesi naocare kada krenes u prodavnicu, nemas para a zakeras.

Ispred banaka i restorana nema prosjaka. Na taksi stanicama nema prosjaka. Pitam: Zasto? Kazu: Biju nas!

Vaspitacica u drzavnom vrticu otvorenom sakom lupa decu svaki put kada prodje  poded njih. Neko dete rukom protrlja glavu kao da namesta frizuru, mada vecina ne reaguje jer je to uobicajeno ponasanje. Naucili su da je plakanje najnepozeljniji nacin ponasanja, jer tada ostaju i bez uzine. Trogodisnjak razume da je to zato sto on nije dobar. I kada pokusa da bude dobar, ponovo dobija cuske, i zakljucuje da on uopste nije dobar. Sa tom slikom o sebi, da je neispravljivo los, on nastavlja zivot rastuci ukrivo. Vaspitacica je tu da vaspitava, nece valjda zbog udaranja da lete glave. Nema nikakve veze sto deca imaju petnaest, a vaspitacica - uniformisano lice sa masnom platom - stopetnaest kila zive vage.

-Gde gledas, majmuncino, vidi sta si uradio, ko ce ovo sada da plati, a, moronu? Jaoo, sa kakvim se budalama ja raspravljam. Nemoj slucajno da si zvao muriju, olupacu ti telefon o glavu.
-Pa nije nista komsija, isparkiravao sam i samo malo zakacio branik, ni ne vidi se.
-Sta bre samo malo, moroncino debela? To je tebi malo? Jao jebote, Ajde, sta gledas, vadi pare.
-Pa sada imam pet hiljada, nemam vise, do penzije jos deset dana.
-Ajde dobro daj. I samo da znas da nije dovoljno, uopste nije dovoljno, ja bih sada mogao da trazim cak pedeset evra, jeR znas ti posto je branik? A tek felne?
-Pa to je toliko.
-Sta bre toliko, ti mislis da ne znam da racunam, jeR to mislis? Ja sam ovo zaradio sa svojih deset prstiju,a kad postanem punoletan jebacu vam kevu svima. Sta ti imas, sto godina i vozis krsa. Ajde mici mi se sa ociju i nemoj vise da sam te video da ovde parkiras.
-U redu komsija. Hvala.

-Jel ispravna?
-Pogledaj slobodno, ja sam to dobio iz Austrije, znas kako svabo na to pazi, ko nova je, u odlicnom stanju, takvu neces naci nigde, ne pipaj, mozes samo da gledas, sta bi bilo kada bi svi pipali kao ti?
-Jel ispravna?
-Naravno, sigurno, sta mislis da bi ja uvalio nekome neispravnu? Ja se ovim bavim vise od godinu dana, sve znam. Iz Nemacke sam je nabavio, odlicna je, orginal, vredi makar duplo, ako ne i...
-Jel ispravna?
-Vidi decko, mnogo ti nesto pitas, pa jel ti kazem sto puta da nemam struje u kuci i da nisam mogao da je probam, tako da je sad neispitana, ali je skoro sto posto ispravna, dosla je iz Svajcarske, a znas da nema kod Svajcarca ovo ono...
-Posto?
-Esi kupac? Ako jesi tebi cu da dam ispod cene, samo da prodam, iako vredi bar duplo vise, ovakav original neces nigde naci, to ti ja garantujem.

U jednom dahu:
-Dobar dan, moje postovanje, zovem iz osiguravajuce kompanije da Vam predlozim nas novi superpovoljan program za sve profile u kome mozete aktivno ucestvovati i dodatno zaraditi recite mi da koliko imate godina i da li ste zaposleni, i da li su vasi ukucani zaposleni, odnosno koliko imaju godina?
-Nisam zainteresovan, hvala.
-Mozda me niste razumeli, mi Vama potpuno besplatno nudimo da nas agent dodje kod Vas i da Vas upozna sa nasim programom u kome mozete ostvariti benefit za sve clanove Vase porodice ukoliko uzmete porodicni paket mada mozete u pocetku uzeti pojedinacni pa kasnije prosiriti to nije nikakav problem...
-Nisam zainteresovan, hvala.
-Da li ti uopste imas 18 godina?
-Imam 46 i nisam zainteresovan, hvala.
-Tuu-tuu.

Knjige kazu da su nasi preci nosili duge maceve. Kada je proslo vreme maceva, prekovali su ih u alat i njime svorili sve ono sto su bogovi propustili. Danas ljudi imaju druge stvari u rukama: juče tambura, danas pivska flaša na prevrnutoj gajbi ispred prodavnice. Pijemo da bismo pobegli od činjenice da smo alkoholičari.

Nek propadne nije steta.


3 коментара:


  1. Nema goreg gazde od novca.

    Čovek koji ne može da bira i postane njegov sluga i sam postaje nemilosrdan.
    Iako u suštini nije takav.
    Samo je usamljen, uplašen, nesiguran.
    Strah od bede tu slabost pretvara u surovost.

    Ali dobrota nije baš tako jeftina roba, ne prodaje se lako:

    "Učiteljica poklonila svoju kožu učenici sa teškim opekotinama..."

    "Mladog Srbina ubilu njegovi jer je spasavao svog druga Muslimana ..."

    "Rizikovao život da izvuče decu koja su se davila u bujici..."

    "Pošteni nalazač predao torbicu sa 2o hiljada evra vlasniku..."

    "Ustupio svoju kuću izgnanicima ..."

    Ako je spisak nedela i zlodela dugačak, i spisak onih plemenitih
    je isti takav, a možda i duži?
    A možda i nije?
    Zašto bi inače bilo sve više alkoholičara?

    Najbolje bi bilo kada bi se svi oni otreznili i navalili da popravljaju Svet.

    ОдговориИзбриши
  2. Ali teško je prepravljati i krpiti staro, pokvareno i zarđalo.
    Lakše je uvek napraviti novo.

    I kad pogledaš kakav je današnji Svet, možda bi bilo bolje da on zaista propadne?
    Bila bi to nova prilika za neki novi Svet, možda bolji?

    Svet džinovskih paprati i dinosaurusa sada ti izgleda čudovišno, zastrašujuće.
    Možda je bolje što je nestao, zbrisan jednim potezom neke moćne ruke,
    kao neuspeli pokušaj, ko zna koji po redu?

    A ovaj naš Svet bio bi lep, samo da čovek nije toliko glup gazda.
    I kako se toliko osilio da pomisli da je on gazda?
    Jedina štetočina koja radi protiv svih, a i protiv sebe.
    Način na koji on uređuje i upravlja - neshvatljiv je i nadmašuje čudovišnost dinosaurusa.
    I ako Svet jednom propadne, biće to samo njegova zasluga.
    Jedina i jadna.




    ОдговориИзбриши